Hoe helpt het immuunsysteem jou? Hoe help jij jouw immuunsysteem?

 

Zonder immuunsysteem zouden we niet kunnen. Hoe beter het is toegerust, hoe beter je ‘bewapend’ bent.

Het is een prachtig systeem. Het beschermt je tegen ongewenste indringers. Zo houdt je lichaam vele nare bacteriën en nare virussen buiten de deur óf maakt ze onschadelijk als ze toch binnenkomen.

Corona is een voorbeeld van zo’n naar virus. De een wordt er heel erg ziek van, sommigen gaan er zelfs aan dood. Bij anderen blijft het bij een paar oppervlakkige verschijnselen.

Dat verschil zit ’m in de effectiviteit van je immuunsysteem.
Wat kun je zelf doen om die effectiviteit te vergroten?

Eten, bewegen en ontspannen.
Op de allereerste plaats noem ik eten. Eten is het fundament. Goed eten. Echt eten.

 

Dus versterk je immuunsysteem met de vijf food-fundamentals:

1. Mijd bewerkt eten. Eet onbewerkt.

Je lichaam is gebaat bij ‘echte’ voeding. Kies bewust voor onbewerkte producten en je verbetert onbewust je gezondheid. Op elk vlak! Voor een goed functionerend immuunsysteem is dit uiterst belangrijk.

Kies dus voor onbewerkte producten.  
Bijvoorbeeld groenten, fruit, knolgewassen, noten en zaden, vers biologisch vlees, (vette) vis, eieren, schaal- en schelpdieren.

Vanmiddag een heerlijke lunch?

2. Eet vezels.

De slijmvliezen in de darmen en de luchtwegen worden bewoond door miljarden bacteriën en andere micro-organismen. Een van hun functies is je lichaam beschermen tegen ongewenste indringers. Waar voeden zij zich eigenlijk mee? Het antwoord is vezels. Daarom:

Kies voeding met vezels!
Groenten, fruit, knolgewassen, noten en zaden.

Vanavond een lekker vezelrijk diner?

3. Eet voldoende eiwitten.

Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam. Ze spelen ook in je immuunsysteem een essentiële rol. Eiwitten heb je nodig om antistoffen aan te maken. Varieer daarom zoveel mogelijk met producten hoog in eiwit: vers vlees, wild gevangen vis, gevogelte, schaal en schelpdieren, noten en zaden.

Simpele en lekkere lunch voor morgen!
(en overmorgen weer wat anders …)

  4. Zorg voor voldoende omega 3-vetten

Omega 3- en 6-vetzuren zijn een onderdeel van het regelmechanisme waarmee een ontsteking zichzelf onder controle houdt. Wanneer het niveau van de omega 3-vetzuren in het lichaam op peil is, met een juiste balans tussen deze twee, wordt de reactie van het immuunsysteem beter gecontroleerd.
Een juiste balans is maximaal vier keer meer omega 6 dan omega 3. Schrik niet (of eigenlijk wel): een gemiddeld westers voedingspatroon bevat tot vijftig keer meer omega 6 dan omega 3 …

Vermijd alle bewerkte en gebakken of gefrituurde producten als koekjes, chips, patat etc. Haal de goede vetten uit vette vis, vers biologisch vlees van de boer, avocado, noten, zaden en olijfolie. Verrijk salades met koudgeperste lijnzaadolie.

Vet lekker op een cracker!

5. Eet gevarieerd

Elk voedingsmiddel heeft een eigen unieke samenstelling van nuttige voedingsstoffen. Daarnaast heeft ook elk voedingsmiddel zijn ‘slechte’ eigenschappen. Doordat je varieert krijg je veel soorten voedingsstoffen binnen en voorkom je overbelasting van ‘slechte’ stoffen.
Daarom: streef naar minstens 120 verschillende voedingsmiddelen per maand.

Heerlijk diner, waarin al vijftien verschillende rijke ingrediënten zitten!