“Afvallen? Al zo vaak geprobeerd …”

Veel mensen die naar mijn praktijk komen hebben al vaker geprobeerd om af te vallen. De pogingen waren tevergeefs. En áls het al een keer leek te lukken, duurde het niet lang. Afvallen wordt beleefd als een gevecht. En op die manier is het ook een gevecht. Een te zwaar gevecht. Psychisch en fysiek. Want tijdens het afvallen blijf je ‘honger’ houden en je aandacht gaat continu naar wat niet mag. “Op het moment dat ik op dieet ga, krijg ik zin in eten”, hoor ik vaak.

Er is iets geks aan de hand. Juist lichamen met een tevéél (overgewicht) voelen een tekórt (‘honger’)! Als je erbij nadenkt, gaat dat tegen elke logica in. Je zit in een vrachtwagen met een volle (reserve)tank die bij elke pomp opnieuw wil afslaan … en dat nog doet ook!

Een lichaam dat zich als zo’n zelf-afslaande vrachtwagen gedraagt, heeft last van een verstoorde hormoonhuishouding. Wil je kunnen afvallen, dan moet je eerst van die verstoring af. Het goede nieuws: dat kan.

Niet meer de strijd aan

Volgens mijn methode (orthomoleculair) ga je niet meer de strijd aan. Je leert focussen op wat wél mag. Eerst kijken we waar je heen wilt. Stap één is altijd de mindset. Wat wil je en waarom wil je dat zo graag? Wat zijn je echte drijfveren? Het lijken simpele vragen, alleen blijkt dat veel mensen hier geen duidelijk concreet antwoord op hebben!

De kunst van het afvallen zit ’m in je lichaam trainen om goed te worden in vetverbranding. Op die manier ontstaat er minder tot geen ‘hongergevoel’. Het afvaltraject wordt dan bemoedigend en daardoor zelfs aantrekkelijk.

Door je te focussen op de hoeveelheid heerlijk eten die je wel mag hebben is de grootste stap al gezet. Je gaat toe naar een voedingspatroon bestaande uit onbewerkte natuurlijke voeding. Voeding waarvoor wij als mens gemaakt zijn en waar ons lichaam goed op functioneert. 

Echte voeding

De recepten die ik meegeef zijn lekker en eenvoudig te integreren in het gezinsleven. Doordat je jouw lichaam echte voeding aanbiedt voelt het zoveel beter dat je niet meer terug wilt naar je oude leefstijl. Helemaal als je de moed bijna had opgegeven omdat je ‘het al zo vaak geprobeerd had’, zul je hiervan staan te kijken.

Zodra het streefgewicht bereikt is, gaat de focus naar vasthouden van dat streefgewicht. Niks geen ge-jojo. Je leert je nieuwe voedingspatroon in te passen op een manier die voor jou werkt. Dat verschilt per persoon.